Fastaval (2014)
Location: Mariagerfjord Gymnasium, Hobro, Denmark 🗺️
Date: 16. - 20. April 2014
Part of: Fastaval
About the convention:
General: Ole Sørensen
Æresgæst: Mark Rein·Hagen
Ottodommere: Jonas Ellemand (overdommer), Anne Vinkel, Mads L. Brynnum, Mikkel Bækgaard, Nynne Søs Rasmussen, Tim Slumstrup Nielsen
Brætspilsottodommere: Morten Greis Petersen (overdommer), Rikkelara Nielsen, Jeanette Pinderup, Peter Brichs, Bo Jørgensen
Download
Spillederguide [Danish] | (1.8 MB) |
Awards
Bedste Formidling
All for One (and Metal for Me)
Scenariet er gennemsvedet af en smittende kærlighed til metal. Det er tight som et par leopardprikkede gamacher og giver spillederen konkrete værktøjer til og genreforståelse for både metal og komedie.
Reunion
Otte roller, tre potentielle aldre, en fælles fest og et af væld af spilmekanikker lyder som uoverkommelig opgave. Men Fordømt ungdom er en fest at læse, og spilleder bliver både ført og forført sikkert til den bittersøde ende.
The Strangers
Aldrig har storslået epik fyldt så lidt. I en overskuelig og meget tilgængelig tekst formår Fredløs både at skabe dvælende stemning og ruste såvel spilleder som spillere til færden ud i vildmarken. Eller til at vende hjem, hvis det er det man vil.
Juice Academy
En grineren tekst, der mixer swag læseoplevelse med YOLO brugbarhed til en dope scenariejuice. Let at læse, let at bruge og frem for alt totalt too nice.
Mattanza
Mænd, tun og spilmekanik mødes i en overskuelig tekst, der gør statuskampen let at spille og svær at vinde. På imponerende kort plads formidles en skarpskåret setting og stemning af ondt blod og forskruet maskulinitet.
Bedste Virkemidler
Reunion
Et simpelt kortsystem lader bogstavelig talt spillerne bære deres følelser uden på tøjet. Det giver optimale betingelser for at spille op mod hinanden, udforske relationer og forme sin egen historie.
Mattanza
Spillerne udpeger den mandigste mand, som bagefter uddeler straffen. De bitre minder hober sig op i blodrøde bunker, så alle kan se, hvem der har tabt. Enkelt, simpelt og elegant.
The Black Pram
Om natten, når Hviskerne hvisker og Den Mørke Flod skyller gennem parcelhuset, kommer angsten helt ind gennem de låste døre og under huden på spillerne. Den lille, sårbare bylt af trøjer er så svær at beskytte og så hård at miste.
Alice
En relevant workshop, musik og sproglige værktøjer klæder spillerne på til en ellers svær rejse ind i eventyret. Med klare instruktioner og en leg med muligheder kan selv usikre spillere komme ind i hovedet på Alice og får adgang til Drøm og Virkelighed.
Galaxisk ekko
Enkle virkemidler giver fiktionens mange lag konkrete pladser i rummet. En fin stoleleg på tværs af tid og rum og helt ind i kraniet på spilpersonerne.
Bedste Roller
The Strangers
Små og store hemmeligheder, sympatier og antipatier skaber komplekse relationer mellem fem meget forskellige mænd. De har alle en klar aktie i scenariets centrale konflikt og giver spilleren mulighed for konstant at vælge mellem pligt og tilbøjelighed.
We Were WASP
Stærke og ægte karakterroller spejler scenariets konflikt og giver spillerne et solidt fundament for at føle afmagten. Omverdenens pres får hvepsene til at vokse og søge fællesskab i en verden, der ellers vil stække deres vinger.
All for One (and Metal for Me)
Der er en vidunderlig dobbelthed i de fire midaldrende mænd, som engang var metalguder i Mäntastic. Rollerne præsenterer spillerne for dem de var, og dem de er nu, men giver også konkrete værktøjer til at skabe komik med de elskelige idioter.
Reunion
Blå bøger og genkendelige klassekammerater danner udgangspunktet for et bittersødt sammenstød mellem dengang og nu. De klare og overbevisende roller gør for en stund genforeningsfesten til det vendepunkt de alle har ventet på, uanset om de er i 20’erne, 30’erne eller 40’erne.
Alice
Ved hjælp af oplæsning og musik formidles Alice i dryp til sin spiller, så hun dråbe for dråbe komme tættere på sin perfekte verden. Imens får Drøm og Virkelighed sproglige værktøjer, motivation og masser af scener, der lader dem forme Alices verden, der gør dem til mere end spillederens hjælpere.
Bedste Scenarie
The Strangers
Fem mænds stædige søgen bliver en årelang rejse, hvor alle betaler for høj en pris. Et helstøbt værk, hvor alt støtter op om scenariet tema, og hvor jagtens besættelse bliver vigtigere end målet.
Reunion
Gymnasietidens fastlåste roller møder voksenlivets bristede illusioner. Livets alvor spejles i genforeningsfestens løsluppenhed i et relevant og ægte scenarie i øjenhøjde med spillerne, uanset alder. Er vi stadig de samme, som vi var dengang?
Mattanza
Maskuline kampe for status og anerkendelse fører uundgåeligt til død, når båden stævner ud mod årets tunfiskeri. Med krigen som bagtæppe bliver drenge til mænd, mens landsbyens statusspil er den virkelige slagmark.
Alice
Turen i kaninhullet kaster Alice ud i en kamp for sin egen perfekte verden. Et nyskabende take på eventyrlandet, hvor tårnhøje ambitioner, overraskende spildesign og poesi tager Alice i hånden og lader Drøm og Virkelighed hive og flå i den stakkels pige.
Mass Effect: 2157
Et højoktant actionepos, hvor guns, storpolitik og fremmede racer skaber en medrivende science-fiction-historie. Velfungerende regler, rolleskift og et stramt plot sikrer balancen mellem alt fra personlig hævn til selve galaksens skæbne.
Bedste Fortælling
The Black Pram
Forældres angst bliver til hårrejsende horror, når barnevognens knirkende hjul venter i mørket. En isnende historie om forbudte følelser og søvnunderskud, som i havelampens kolde skær fører direkte til graven under suttetræet. At putte sine børn bliver aldrig det samme igen.
The Strangers
En heroisk jagt efter bortførte kvinder ender som en årelang besættelse, mens hovedrollerne langsomt går i stå i deres uendelige søgen. En episk fortælling om os og dem får tusind grå nuancer, efterhånden som enkle spørgsmål om heltemod, pligt og fjendens væsen bliver sværere og sværere at besvare.
Historier fra Bona: Robotten
Børns leg bliver skræmmende alvorlig, da de finder en stor robot. Simon Stålenshags malerier af et alternativt 80’er-Sverige danner rammen om en barsk coming of age-historie og børns forsøg på at løse de voksnes problemer. Et scenarie, der fortjener alle de kram, børnene ikke får.
Run Them Again
The fight for survival is seasoned with bigger questions as the tensions rises and time runs out. A merciless story of survival out there where no-one can hear you scream and only the cold, uncompromising odds determine if you are bought or sold.
We Were WASP
Fire kvinder med flyverdrømme bliver krigens skjulte helte i en ellers glemt historie fra virkelighedens verden. Enkle fortælleregler sikrer, at selv pressede hvepse ikke stikker fra sig og i stedet finder styrke i et højtflyvende fællesskab, når mandschauvinismen ellers vil holde dem på jorden.
Juryens Specialpris
Run Them Again
I rummet lader fysikkens love sig ikke formilde af, om hovedpersonerne er gode mennesker, om de har lært noget, eller om de har vist, at de fortjener at leve. Den brutale virkelighed, de er oppe imod, har kant og slår hårdt og er ikke underlagt ‘den gode historie’.
De tre Jesus’er fra Ypsilanti
Sindssyge roller er sjældent lette at spille, men de tre gange Jesus kan let gå på vandet og være gale uden at blive gakkede. Andre scenarier med galskab som tema kan let lade sig inspirere af vanviddet i Ypsilanti.
Din medieluder
Spillerne skaber selv ugebladsoverskrifter med historier fra deres eget liv, der vrides til ukendelighed af scenariet. Det giver en interessant nerve og ikke mindst en perfekt anledning til at fortsætte scenariet med øl og røverhistorier. For hvad var der egentlig med den “Dødsleg i elmast”?
Narzula City Noir
Narzula City Noir er et scenarie med en mission: Det vil ganske enkelt lære spillerne at fortælle en god historie. Til hjælp får de en setting, som det klør i fingrene for at gå på opdagelse i, og en mekanik, der lader spillerne zoome ind og ud mellem historier, mens natten går.
XP Faktor
Reality møder rollespil i et stort og meget morsomt show. Med fingrene helt nede i krukken med Fastavals scenarietradition er det samlingspunkt for hele Vallen og giver både mentorer og deltagerere mulighed for at stråle.
Bedste Brætspil
Honour among Thieves
Plantegningen gennemgås en sidste gang, inden I går i gang. Nu skal det lykkedes: det sidste, store kup, så I kan trække jer tilbage. Din makker sniger sig afsted, hen til pengeskabet som han bryder op, mens du selv tager dig af sikkerhedsvagten. Senere skal byttet fordeles. Men hvem af jer bliver taget med fingrene i kagedåsen?
Honour Among Thieves nomineres for dets brug af heist-genrens ramme for et spil om tillid og svigt – og chancen for at røvrende dine medspillere på det sidste kup. Temaet gennemsyrer spillet, og allerede fra første runder planlægger du forræderiet af dine venner.
”Pokker stå i dig, og dit uundgåelige forræderi!”
Honour Among Thieves nomineres for dets brug af heist-genrens ramme for et spil om tillid og svigt – og chancen for at røvrende dine medspillere på det sidste kup. Temaet gennemsyrer spillet, og allerede fra første runder planlægger du forræderiet af dine venner.
”Pokker stå i dig, og dit uundgåelige forræderi!”
Mastersmith
It’s hammer time! Grib værktøjet, jag svende og lærlinge rundt og lav det bedste, mest efterspurgte udstyr til de kræsne helte.
Mastersmith er et worker placement-spil, hvor svedige svende skubber lydige lærlinge bag i køen når ressourcer skal fordeles og indkøb gøres. Kunderne stiller større og større krav til udstyret, men til gengæld vil de altid betale mere for et magisk mesterværk.
Mastersmith er nomineret for den spændende brug af to forskellige typer workers, der samtidig spiller godt ind i temaet. Mastersmith kræver i bedste eurogamestil konstant tankevirksomhed.
”Af banen, usle lærling! Her skal mester stå!”
Mastersmith er et worker placement-spil, hvor svedige svende skubber lydige lærlinge bag i køen når ressourcer skal fordeles og indkøb gøres. Kunderne stiller større og større krav til udstyret, men til gengæld vil de altid betale mere for et magisk mesterværk.
Mastersmith er nomineret for den spændende brug af to forskellige typer workers, der samtidig spiller godt ind i temaet. Mastersmith kræver i bedste eurogamestil konstant tankevirksomhed.
”Af banen, usle lærling! Her skal mester stå!”
Metro Mess
Uret tikker og metro-toget buldrer af sted. Kan du nå at skifte sporene og guide dit tog ind foran de andre, så dine passagerer når hurtigere frem?
Metro Mess er et humoristisk billede på det kaos, der kan opstå på spornettet, når for mange sporskiftere slås om at få deres tog frem, før de andre. I Metro Mess gælder det om at holde tungen i lige i munden, mens du planlægger ruten på en bane, hvor sporene konstant ændrer sig, og du har stadig færre sekunder tilbage af din planlægning.
Metro Mess nomineres for sit let tilgængelige spil, der rummer mange hovedbrud, men spillets klare sprog gør det let at kaste sig over udfordringen.
”Hvem har flyttet rundt på skinnerne!? Der sku’ mit tog ikke hen!”
Metro Mess er et humoristisk billede på det kaos, der kan opstå på spornettet, når for mange sporskiftere slås om at få deres tog frem, før de andre. I Metro Mess gælder det om at holde tungen i lige i munden, mens du planlægger ruten på en bane, hvor sporene konstant ændrer sig, og du har stadig færre sekunder tilbage af din planlægning.
Metro Mess nomineres for sit let tilgængelige spil, der rummer mange hovedbrud, men spillets klare sprog gør det let at kaste sig over udfordringen.
”Hvem har flyttet rundt på skinnerne!? Der sku’ mit tog ikke hen!”
An Old Tweed Jacket and a Deerstalker
Med en fyldt lommelærke og bøssen over skulderen bevæger spillerne sig ud på landstedets marker for at skyde kronvildt. Du presser dit held hver gang du presser aftrækkeren, og der bliver skudt både heste, køer og naboens hund når brikkerne klaskes i bordet.
An Old Tweed Jacket and a Deerstalker nomineres fordi det med enkle virkemidler sætter scenen om et sindsygt jagtselskab med britisk accent, som sender latterbrøl rundt om spilbordet.
“Kom nu… du kan godt lige skyde en mere!“
An Old Tweed Jacket and a Deerstalker nomineres fordi det med enkle virkemidler sætter scenen om et sindsygt jagtselskab med britisk accent, som sender latterbrøl rundt om spilbordet.
“Kom nu… du kan godt lige skyde en mere!“
Cults of Arkham
Her besøger vi Lovecrafts horrorunivers, som vi kender og elsker det, men denne gang er alt vendt på hovedet. Spillerne kontrollerer en sindsyg kult, som forsøger at lægge gaderne øde, ved at fremmane hver deres Great Old One. Nu er det din tur til at gå på kirkegården og plyndre de døde, ofre vennerne og studere sort magi på Miskatonic University for at sikre herredømmet over Arkham.
Cults of Arkham nomineres for at vende verden på hovedet og sætte scenen for sort magi med eventkort, hemmelige missioner, offerknive og kultister der må til psykologen for at klare deres næste terningkast.
“Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn”
Cults of Arkham nomineres for at vende verden på hovedet og sætte scenen for sort magi med eventkort, hemmelige missioner, offerknive og kultister der må til psykologen for at klare deres næste terningkast.
“Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn”
Æresottoen
Dirtbusters
Helt grundlæggende burde det ikke kunne lade sig gøre, at der i snart 20 år i træk har været et par håndfulde rollespillere, som kun tropper op på Fastaval for at (gøre rent efter alle os andre) bekæmpe kaos. Med enormt engagement, kantet humor og en gennemført spillet machoattitude er Dirtbusters en institution, som har inkluderet mange nye Fastaval-gængere, og som er blevet en overraskende ambassadør for rollespilsmiljøet. De tilbyder nemlig også deres kaosbekæmpningsevner til andre typer arrangementer og har skabt stor synlighed med dokumentarfilmen »Dirtbusters – Brødre i skrald«. Dirtbusters har aldrig været stuerene, men de har været i stand til at genopfinde sig selv og lægge nyt til konceptet, så der altid står DB’ere klar til kampen mod kaos.
Alex K. Uth
Alex har været en skabende og hjælpende kraft i rollespilsmiljøet i over 20 år. Hun spænder fra oldschool-bordrollespil til det mest avantgarde larp, og hun har bidraget med ideer og initiativer i mange afkroge. Hun er kendt for nogle af Danmarks mest berømte scenarier, men færre ved nok, at det også var Alex, som fandt på, at man kunne larpe en hel con med rengøring, og var Dirtbusters’ første commander. Alex er generelt én, der får ting til at virke frem for at råbe højt om dem – på de seneste års Fastavaller har hun fx været en primus motor i Cafeen og senest hjemmesideansvarlig. Og så har hun altid været en stærk fortaler for, at de gamle røvhuller skal overlade scenen til de unge med nye ideer – som Alex gerne bistår med coaching og råd.
Anders Gredal Berner
Med en unik placering i krydsfeltet mellem politik og rollespil er Anders en diskret kraft, som hjælper rollespillere i hele landet. Som formand for Bifrost lægger han et enormt engagement i lokalforeningerne, for Anders er en ildsjæl, der er villig til at smide alt og komme ud og hjælpe, når en forening ringer til Bifrost. Bag kulisserne har Anders bl.a. været med til at gøre Huset i København til et sted, hvor der bliver spillet blackbox-rollespil og skabt input til Fastaval og andre dele af miljøet. Som arrangør har Anders været med til at lave et banebrydende spil som Kapo, han er en nøgleperson i Rollespilsakademiet, og han er i det hele taget en mand, der giver meget til miljøet uden at gøre det store væsen af sig selv.
Claus Raasted Herløvsen
Claus er en utroligt synlig dynamo i dansk rollespil, som trækker lange spor af inspiration og dokumentation efter sig. Claus giver en hånd til mange projekter og har inspireret en lang række andre active i miljøet. Han tager alle nye ideer til sig, hjælper med at promovere både Nordic larp og Fastaval-tradition, og han har i de sidste par år bredt budskaberne helt ud i internationale medier som Discovery Channel og Time. Claus er måske det mest produktive menneske i miljøet nogensinde, og hans indsats breder sig fra Legendernes Tid over Rollespilsfabrikken, magasinet ROLLE|SPIL og podcasts til Rollespilsakademiet og en stribe bøger, der dokumenterer det danske og nordiske rollespil. Nå ja, og så er han også PR-ansvarlig for Fastaval i år.
Jost L. Hansen
Jost er en fighter, der med sit stædige drive sætter ideer i søen og skaber succeser ud af selv påfund, som ingen tror på. Det har i Fastaval-organisationen skabt begrebet »en Jost-idé«, som er en idé, alle andre finder urealistisk, men som alligevel bliver en kæmpe succes. Jost er en innovatør, som i det seneste årti har været med at til skabe nogle af de fedeste rammer og aktiviteter for Fastaval og miljøet generelt. Ud over at have taget teten som general for Fastaval hele fire gange har Jost bl.a. skabt GDS-systemet og Den Store Bazaar på Fastaval (begge ideer, som ingen rigtig troede på). Og senest har han med Otto Channel været med til at løfte den svære arv efter John TV.
Man kan altid, altid regne med Jost.
Man kan altid, altid regne med Jost.
Den Gyldne Svupper
Sune August Larsen
For at møde op på sin første Fastaval under opsætning hvor han altid havde gang i et projekt, hjælpe til med at få connen på benene. Under connen nåede Sune derudover både at lave toast, sidde i kiosk samt udlevere wear da sygdom meldte sig hos de wear-ansvarlige.
Toastklapperne
For at lave toast på alle tidspunkter af døgnet, når GDS'erne udeblev og trængen var stor.
Alexander Andersen og Nathan Hook
Ekstra seje spilledere der pænt ventede til efter spilstart for derefter at starte rollespil for de i reservekøen som ikke havde fået en plads.
Det Gyldne Æg
Lady
Organizers
Trivia
- Designtema: A World of Otto
Send corrections for this page