Fastaval - Dia de los Fastos (2015)
Sted: Mariagerfjord Gymnasium, Hobro, Danmark 🗺️
Dato: 1. - 5. april 2015
Del av: Fastaval
Om kongressen:
General: Ole Sørensen
Ottodommere: Klaus Meier Olsen (overdommer), Nynne Søs Rasmussen, René Toft, Asbjørn Olsen, Simon Steen Hansen, Tina Arbjørn
Brætspilsottodommere: Rikkelara Nielsen (overdommer), Andreas Ravn Skovse, Jakob Givskud, Troels Rohde Hansen, Jeanette Pinderup
Æresotto-dommere: Jesper Heebøll Arbjørn, Lars Andresen, Kristoffer Rudkjær, Gaffa Brandt, Nina Runa Essendrop og Anna Sigrid Pii Svane
Last ned
Aktivitetsoversigt [dansk] | (0,2 MB) |
Priser
Æresottoen
Claus Raasted Herløvsen
Claus er en dynamisk motor i dansk rollespil, som sætter gang i mange projekter – og rigtig mange af dem bliver også til noget. Senest har Claus været med til at give rollespil international medieopmærksomhed i form af College of Wizardry i Polen, men det er blot en af Claus’ mange bedrifter, der strækker sig fra bøger og foredrag over til store rollespil. Vigtigst af alt er Claus altid med på at hjælpe og motivere unge arrangørerer og rollespillere.
Peter Lind
Fastavals it-system ville ikke være det samme uden Peter Lind, som altid er i gang med at forbedre og videreudvikle it’en bag Fastaval. Blandt andet står Peter Lind bag ‘info-sys’, der er den database, som giver Fastaval store mængder af data på deltagerne, hvilket gør det muligt for arrangørerne at lave en bedre Fastaval målrettet deltagerne.
Lizzie Stark
Lizzie er en vigtig ambassadør for Fastaval og dansk rollespil i USA og på den internationale scene. Siden Lizzie besøgte Fastaval i 2012 har hun været med til at udbrede kendskabet til Fastaval og ’Nordic Roleplaying’, og det er i høj grad Lizzies fortjeneste, at der er opmærksomhed på Fastaval fra amerikanske forfattere og rollespillere. Via sin store forståelse for rollespil i forskellige miljøer er Lizzie imidlertid også en ambassadør for internationalt rollespil på Fastaval.
Brandvagten
Uden dygtige brandvagter, var det ikke muligt at afholde Fastaval. En loyal gruppe af brandvagter har skabt en stærk identitet om Brandvagten, der gør dem til en af de mest respekterede grupper af arrangører på Fastaval. Brandvagten er desuden ikke kun en entitet på Fastaval, faktisk er der mange conner i Danmark der skylder dem respekt. Derudover står Brandvagten altid klar med en ædru person med kørekort og en bil.
Bo Thomasen
I 2011 forlod Fastaval Aarhus under ledelse af general Bo Thomasen. Det var et tiltrængt brud fra en kommune, der ikke rigtig gad Fastaval, og Bo var som general for kongressen i de følgende år i den grad med til at føre Fastaval ind i den gode udvikling, som vi er i nu. Bo er desuden manden bag Bastard Café, som i 2014 blev et fast fristed for brætspillere og andre nørder i København – og som med al tydelighed viser, at det kan betale sig at tage en chance, hvilket Bo aldrig er bange for.
Bedste Scenarie
Forrykt
Et kompromisløst scenarie om kunst, kærlighed og galskab. Alting peger i samme retning, og musikkens centrale rolle, den ubrudte fiktion og spillernes store ansvar giver alle værktøjer til at skabe et dynamisk crescendo.
Grotesk
Mathias og resten af kunstnergruppen Grotesk dykker ned i deres fælles fortid og skaber sammen en hylende morsom satirisk komedie. Gennem spillernes kamp imod hinanden og spillederen spidder scenariet kærligt et miljø, hvor umodne douchebags kæmper om at være på toppen.
Afstand
Scenariets tema går igen i hver eneste designbeslutning og skaber en helstøbt oplevelse, hvor rammerne hverken er for strikse eller for løse. Den vigtige historie om Danmarks krige bliver gjort personlig og rørende gennem de tre parforhold.
Six Months, Three Days
Et lille, tight og fantastisk kortspil. Alt overflødigt fedt er skåret væk, og tilbage står et modigt scenarie, der både ved præcis, hvad det vil, og som stoler betingelsesløst på, at spillerne kan føre det ud i livet.
Augustas skygge
System, fortælling og roller spiller forbilledligt sammen, og den fascinerende verden blæser spillerne omkuld. Der er både hæsblæsende action og intenst drama i et bredt scenarie, der både giver spillerne det de vil have, og det de har brug for.
Bedste Virkemidler
Forrykt
Klassisk musik bliver til rollespil, når spillerne komponerer scenariets symfoni gennem et partitur af mulige scener, der ændrer sig i takt med spillederens musikalske input, og som klippes i fællesskab gennem råb og hvisken.
Dæmoner
De fire comfort girls må ofre mere og mere af deres fremtid for at kunne gøre modstand imod en nutid fyldt med dæmonisk undertrykkelse. Kampen for at være aktive i en verden, der vil holde dem passive, gennemsyrer scenariet helt ned til spillernes kropssprog.
Rum
Drengen Jack omfavnes og afrettes af Rum og Nye Rum gennem fysisk spil, der giver liv til det ensomme barns både velkendte og skræmmende verden. De velvalgte opvarmningsøvelser gør, at alle er trygge og klar til at gøre Jacks verden levende.
Afstand
Afstanden mellem kvinderne i Danmark og mændene i Afghanistan øges og mindskes gennem velvalgt fysisk iscenesættelse, og de tre mulige slutninger bliver pejlemærker i en oplevelse, hvor krigens konsekvenser arbejdes helt ind under huden på spillerne.
Augustas skygge
De fallerede helte genopdager sig selv gennem et kompas, der belønner udvikling af rollen med flere evner i scenariets nådesløse kampsystem, hvilket kræver store ofre og holder spillerne på tæerne, når den sidste sten trækkes, og oprøret mod Augusta afgøres.
Deltagernes Pris
Teddy Says Hide(Delt andenplads)
Augustas skygge(Delt andenplads)
Dunsains børn(Tredjeplads)
Bedste Roller
Augustas skygge
Fire kårdesvingende kvinder og en mand med mystiske kræfter er fanget mellem fortidens tunge valg og muligheden for at sone dem i nutiden. Rollerne er sympatiske og nuancerede, og spillerne får chancen for at udforske og udvikle dem i spændingsfeltet mellem hvem de var, og hvem de er blevet.
And I Lost My Fangs …
Scenariet tilbyder en palet af lettilgængelige roller, der lader spillerne udleve deres vildeste vampyrfantasier fra populærkulturen, uanset om de handler om føling af følelser, intens creepiness eller at være Raven fra Fyn.
Brasst Issinn
Hvert eneste ord i de kompakte roller er fyldt med stolthed og nag, der tvinger dem fremad mod et uundgåeligt klimaks, når spillerne sammen skaber den fælles fortid, og konflikten til sidst eksploderer.
Afstand
Tre græsenker prøver at få hverdagen til at fungere, mens deres mænd er i Afghanistan. Relationen mellem dem og deres mænd er det, der får scenariet til at leve, og alle roller fremstår som spilbare symboler på den fjerne krig.
Hope Was the Last Thing in the Box
Canadas turbulente fortid udkrystalliseres i fire smukke tabere, der har mistet alt, men som finder håb. Rollerne er nedbrudte, fyldt med fejl og alligevel så sympatiske, at man inderligt ønsker at se dem lykkes og beholde håbet.
Specialprisen
Hope Was the Last Thing in the Box
En klar og gribende forfatterstemme videregiver det særprægede scenarie og gør, at spillederen ikke kan lægge det fra sig før sidste appendiks er læst. Man sidder tilbage med gåsehud og et brændende behov for at se scenariet blive spillet, så man kan få svar på dets centrale spørgsmål.
Mønsterprotektorater
Mellem akterne bliver fortællingen udviklet gennem cue cards, der giver spillerne stor indflydelse på alt det, der ikke udspilles på gulvet. Kortene er innovative, interessante og essensen af en story board teknik, der også kan bruges i mange andre scenarier.
Sargasso: Clios døtre
Et gennemført eksperiment med tid i rollespil. Realtime elementet og Chrono-varsleren leger med både fortid, nutid og fremtid og tvinger spillerne til at tage svære beslutninger, mens uret tikker og beskederne fra fremtiden komplicerer alting, når et nyt kvarter truer.
Teddy Says Hide
Tæppet trækkes væk under rollen Mor, når scenariet midtvejs introducerer et nyt virkemiddel, der på forbilledlig vis rammer den frygtelige dobbelthed, der kan være i et voldeligt parforhold. Det er ubehageligt, grænseoverskridende, realistisk og fedt.
Six Months, Three Days
Et unikum af spillederløst rollespil, hvor manglen på spilleder er nødvendig for at kunne få scenariets mission til at lykkes. Alt fra formidling til form arbejder sammen med det spillederløse format og giver et scenarie, der går længere med intimitet, end det er set før.
Bedste Fortælling
Six Months, Three Days
En poetisk kærlighedshistorie om de eneste to mennesker, der kan se ud i fremtiden. Fortællingen lader spillerne bruge rollernes evner til både at nyde det magiske øjeblik og frygte forholdets endeligt, der langsomt kommer nærmere, som månederne og dagene rinder ud mellem hænderne på dem.
Du drømmer
Scenernes poetiske minimalisme og den skarpe præmis lader spillerne investere deres egne følelser i oplevelsen. En eviggyldig fortælling om lykkelig kærlighed bliver gjort personlig i et scenarie, der både rammer hjerte og tårekanaler.
Forrykt
Rammefortællingen om den vanvittige Schumann er både udgangspunkt og alibi for at spillerne kan arbejde aktivt med den døende mands minder. Schumanns sidste symfoni udspiller sig i deres hænder, når scenerne sættes, genbesøges og væves sammen.
Hope Was the Last Thing in the Box
Den lille fortælling om fire nedbrudte menneskers rejse gennem Canada er samtidig den store fortælling om det splittede land. Tre velvalgte scenetyper fortæller, hvordan en fejlet nationalhelts benprotese og et langt løb mod havet måske kan bringe håb til en håbløs verden.
Augustas skygge
En episk fortælling om ære, svigt og sammenhold udspilles i både fortid og nutid i en verden med svævende øer og flyvende skibe. Rollerne får muligheden for at rette op på deres fejl og endelig fuldføre det oprør, der vil styrte Augusta ned i afgrunden én gang for alle.
Bedste Formidling
Afstand
Et studie i overskuelighed, der giver det fulde overblik efter en enkelt gennemlæsning. Det centrale tema om Afstand og Nærhed gennemsyrer hele teksten og sørger for, at både spilleder og spillere kan forholde sig til alt fra krigen i Afghanistan til akavet sex via Skype.
Du drømmer
Den knivskarpe scenarietekst leverer præcis, hvad man har brug for uden et ords overflødigt udenomssnak. Scenariet er formidlet med et klart fokus på brugen under spil, og den lækre indpakning understreger musikkens centrale betydning.
Grotesk
De mange lag i Mathias Grøndums opgør med fortiden pakkes pædagogisk ud gennem en forbilledligt opbygget tekst, der også sikrer, at spilleder kan bevare overblikket, når kampen om fame først går i gang.
Isabelle
Mørkt. Sensuelt. Potent. Fortællingen om længslen efter den ældgamle vampyr Isabelle leveres med den helt rigtige blanding af patos og klarhed, der både formidler de store følelser og det Vampire-inspirerede system, så Mark Rein [Her skal der være en dims] Hagen ville græde blod af begejstring.
Augustas skygge
En fantasyverden, et spilsystem og to fortællelag præsenteres på kort plads og efterlader læseren fuldt klædt på til at afvikle scenariet, mens formidlingen stiller skarpt på rollernes udvikling gennem kompasnåle og velvalgte illustrationer.
Bedste Brætspil
Hivemind
Et rumskib glider gennem verdensrummet, indeholdende en fragmenteret AI. Kamprobotterne farer forvirrede rundt på gangene, laserstråler flyver gennem luften, og frygtindgydende aliens er på jagt efter den dyrebare last af sovende kolonister.
Hivemind nomineres for at være et spændende bud på et coop spil. Her spiller man ikke den røde robot, men evnen til at gå til venstre. Og hvis ikke ’gå nordpå’modulet husker sin opgave, er der intet ’skyd’modulet kan gøre for at redde fejlen.
”I rummet må ingen høre dig skrige.”
A spaceship glides through space, containing a fragmented AI. Combat Droids race about in confusion in the corridors. Laser beams fly through the air and terrifying aliens search for the precious cargo of sleeping colonists.
Hive Mind is nominated as an interesting take on a coop game. Here you're not playing the red robot, but the ability to go to the left. And if the 'go north' module does not remember his task, there is nothing the 'shoot' module can do to save the error.
”In space, nobody is allowed to hear you scream.”
Hivemind nomineres for at være et spændende bud på et coop spil. Her spiller man ikke den røde robot, men evnen til at gå til venstre. Og hvis ikke ’gå nordpå’modulet husker sin opgave, er der intet ’skyd’modulet kan gøre for at redde fejlen.
”I rummet må ingen høre dig skrige.”
A spaceship glides through space, containing a fragmented AI. Combat Droids race about in confusion in the corridors. Laser beams fly through the air and terrifying aliens search for the precious cargo of sleeping colonists.
Hive Mind is nominated as an interesting take on a coop game. Here you're not playing the red robot, but the ability to go to the left. And if the 'go north' module does not remember his task, there is nothing the 'shoot' module can do to save the error.
”In space, nobody is allowed to hear you scream.”
And then the sky turned dark
I landsbyen er maden sparsom og ulykkerne kommer væltende. Alligevel må hver familie forsøge at få lavet våben, så deres personlige helt kan slå tyveknægte, bjørne og andre fjendtlige dyr ihjel, inden de angriber familien og ødelægger håbet om overlevelse.
And then the Sky turned Dark nomineres for den innovative idé, med to separate men indbyrdes afhængige spil. Spillene taler til to forskellige spillertyper, som begge skal træffe en række valg (og fravalg), der får konsekvenser, og er med til at sætte en dyster stemning.
”Hvor kom den ulv fra? Alt håb er ude!”
In the village food is scarce and accidents are coming in droves. Still, each family tries to get weapons made, so their personal hero can beat bandits, bears and other hostile animals to death before they attack the family and destroy all hope of survival.
And then the Sky Turned Dark is nominated for its innovative idea, with two separate but interdependent games. The games cater to two different types of players, both of which must make choices, which will have consequences, and which help to set a somber mood.
"Where did the wolf come from? All hope is lost! "
And then the Sky turned Dark nomineres for den innovative idé, med to separate men indbyrdes afhængige spil. Spillene taler til to forskellige spillertyper, som begge skal træffe en række valg (og fravalg), der får konsekvenser, og er med til at sætte en dyster stemning.
”Hvor kom den ulv fra? Alt håb er ude!”
In the village food is scarce and accidents are coming in droves. Still, each family tries to get weapons made, so their personal hero can beat bandits, bears and other hostile animals to death before they attack the family and destroy all hope of survival.
And then the Sky Turned Dark is nominated for its innovative idea, with two separate but interdependent games. The games cater to two different types of players, both of which must make choices, which will have consequences, and which help to set a somber mood.
"Where did the wolf come from? All hope is lost! "
Burning Rome
Antikkens imperier og folkefærd sætter scenen for dette episke strategispil. Har du jernviljen til at føre elefanter over alperne, foretrækker du langsom strategisk fremrykning, eller skal dine fjender chikaneres af konstante guerillaangreb? De strategiske valg er dog kun indledningen til den taktiske kamp hvor dine hæres styrker og svagheder testes i brutale træfninger på slagmarken.
Spillet nomineres for at kombinere dilemmaerne fra worker placement, area control og deckbuilding i et spil for alle der elsker kombinationen af strategi og taktik i antikkens mange krige. Spillet tager de svære valg fra tre kendte genre og kombinerer dem på en hidtil uset måde.
”Sir... they have elephants!”
Ancient empires and people set the stage for this epic strategy game. Do you have the iron will needed to drive elephants over the Alps? Do you prefer slow strategic advance or should your enemies be harassed by constant guerrilla attacks? The strategic choice is only the beginning of the tactical combat where your armies’ strengths and weaknesses are tested in brutal skirmishes.
The game is nominated for combining the dilemmas of worker placement, area control, and deckbuilding in a game for everyone that loves the combination of strategy and tactics in the many wars of history. The game takes the hard choices from three wellknown genres and combines them in an unprecedented way.
”Sir... they have elephants!”
Spillet nomineres for at kombinere dilemmaerne fra worker placement, area control og deckbuilding i et spil for alle der elsker kombinationen af strategi og taktik i antikkens mange krige. Spillet tager de svære valg fra tre kendte genre og kombinerer dem på en hidtil uset måde.
”Sir... they have elephants!”
Ancient empires and people set the stage for this epic strategy game. Do you have the iron will needed to drive elephants over the Alps? Do you prefer slow strategic advance or should your enemies be harassed by constant guerrilla attacks? The strategic choice is only the beginning of the tactical combat where your armies’ strengths and weaknesses are tested in brutal skirmishes.
The game is nominated for combining the dilemmas of worker placement, area control, and deckbuilding in a game for everyone that loves the combination of strategy and tactics in the many wars of history. The game takes the hard choices from three wellknown genres and combines them in an unprecedented way.
”Sir... they have elephants!”
Sneglefart
Du troede det ikke, men der er fart over feltet i baghaven, når sneglene skal afgøre ugens ræs. Det er ikke uden forhindringer, for der er kål, champignoner og tudser i haven, og uden de rigtige kort på hånden, går selv den mest drevne snegl i stå. Symbolgenkendelse og deckbuilding kombineres til et sjovt spil om at blive den bedste ræser.
Sneglefart er nomineret for at være et stilrent spil, der leverer en ny vinkel på racerspil, med en hurtig mekanik der gør sig godt til genren. Reglerne og udtrykket passer godt sammen, spillerne morer sig og det accepteres nemt, at snegle ræser gennem haven i turbofart.
”Hvis nu jeg ræser over kålen, æblet og tudsen, så hjælper muldvarpen mig til førstepladsen!”
You wouldn't believe it, but there is a need for speed in the backyard when the snails determine the winners of the week’s races. It is not without obstacles, because there are cabbages, mushrooms and toads in the garden, and without the right cards in
hand, even the most driven snails stalls. Symbol recognition and deckbuilding combine into a fun game to be the best racing snail.
Snail’s race is nominated for being a stylish game that delivers a new angle on the racing game with a fast mechanic that fits the genre. The rules and premise match well, the players enjoy themselves and it is easy to accept that the snails are racing through the garden at turbo speed.
"If I run the cabbage, the apple and the toad over then the mole will help me to first place!"
Sneglefart er nomineret for at være et stilrent spil, der leverer en ny vinkel på racerspil, med en hurtig mekanik der gør sig godt til genren. Reglerne og udtrykket passer godt sammen, spillerne morer sig og det accepteres nemt, at snegle ræser gennem haven i turbofart.
”Hvis nu jeg ræser over kålen, æblet og tudsen, så hjælper muldvarpen mig til førstepladsen!”
You wouldn't believe it, but there is a need for speed in the backyard when the snails determine the winners of the week’s races. It is not without obstacles, because there are cabbages, mushrooms and toads in the garden, and without the right cards in
hand, even the most driven snails stalls. Symbol recognition and deckbuilding combine into a fun game to be the best racing snail.
Snail’s race is nominated for being a stylish game that delivers a new angle on the racing game with a fast mechanic that fits the genre. The rules and premise match well, the players enjoy themselves and it is easy to accept that the snails are racing through the garden at turbo speed.
"If I run the cabbage, the apple and the toad over then the mole will help me to first place!"
Unwanted
Beskyt din kiste og dine skatte fra gravrøverne med alle de midler du kan. Som spøgelse lokker du med narreguld, låser eller åbner døre, bruger elektromagnetiske felter og flytter rundt på trapper. Eller måske viser du dig foran dem og lader dem løbe skræmte.
Unwanted nomineres for det velfungerende programmeringsspil, der passer til sit tema. Spillet er let tilgængeligt med gode illustrationer, hvor lette delelementer bliver til en kompliceret sammenhæng.
”Uuuuuuhhhhhhh!”
Protect your coffin and your treasures from grave robbers with all the means available to you. As a ghost, you try to beckon them with fool's gold, lock or unlock the doors, use electromagnetic fields and move around the stairs. Or maybe you show yourself in front of them and let them run away scared.
Unwanted is nominated for the wellfunctioning programming game that fits its theme. The game is easily accessible with good illustrations making easy elements become a complicated whole.
”Uuuuuuhhhhhhh!”
Unwanted nomineres for det velfungerende programmeringsspil, der passer til sit tema. Spillet er let tilgængeligt med gode illustrationer, hvor lette delelementer bliver til en kompliceret sammenhæng.
”Uuuuuuhhhhhhh!”
Protect your coffin and your treasures from grave robbers with all the means available to you. As a ghost, you try to beckon them with fool's gold, lock or unlock the doors, use electromagnetic fields and move around the stairs. Or maybe you show yourself in front of them and let them run away scared.
Unwanted is nominated for the wellfunctioning programming game that fits its theme. The game is easily accessible with good illustrations making easy elements become a complicated whole.
”Uuuuuuhhhhhhh!”
Den Gyldne Svupper
Michael Brunø Laursen
Lady
Trigger Warning
"Glade Minder" som var scenariets oprindelig titel vandt Lady for scenarieskrivningskonkurrencen. Oliver Nøglebæk fik lov til at tage hans helt egen lakseviolator med hjem.
Det Gyldne Æg
Arrangører
Trivia
- Designtema: Dia de los Fastos
- Første år med Fastaval Junior. Der blev spillet Mice & Mystics, Roquefort, A La Carte, og Jens Thorup Rasmussen kørte scenariet 'Pirates of Zabor'. Arrangeret af Mette Finderup og Maya Krone
Lenker
Send inn rettelser om denne siden