Fastaval (2005)
Plats: Jellebakkeskolen, Århus, Danmark
Datum: 23. - 27. mars 2005
Om konventet:
Tema: Gør-det-selv
Gæst: Greg Costikyan
Ladda ned
Priser:
Bedste Scenarie
En stærk, karakterdrevet fortælling, der med et originalt twist giver spillerne et nuanceret kig ind bag facaden i en skræmmende og magisk verden.
Medierne fusionerer i et formfuldendt og tankevækkende realityrollespil. En intelligent pakke af underholdende superhelte-action og stærk social satire.
Et virtuost iscenesat ensemblespil med et gennemført koncept, der på én gang fremstår fragmenteret og helstøbt.
Tema og struktur går op i en højeksplosiv enhed, der løber som en lunte hele vejen frem til det afsluttende festfyrværkeri af et klimaks. Et forbilledligt eksempel på at den oprindelige ide kan gennemsyre hvert eneste element i et scenarie.
Scenariet tager sitcom-genren alvorligt og overfører den fornemt til rollespilsmediet i alle facetter. Den svære kunst at omforme fra ét medie til et andet gøres så overbevisende, at det ligner en selvfølge.
Bedste Fortælling
Scenariet klipper rytmisk og med stort overblik mellem små og billedskabende fortællinger. Et smukt og troværdigt sammenvævet tæppe af tolv tilfældige hverdagsskæbner.
Scenariet forbliver tro mod sin genre og formår samtidig at kaste et skarpt satirisk blik på dagens medielandskab. På én gang relevant og foruroligende.
En gammelkendt genre vækkes til live med ny magi. Fortællingen balancerer elegant i grænselandet mellem opopfrelse og fornedrelse.
Stemningen er gennemført dyster og uforsonlig, tonen konsekvent, og fortællingen pulserer med en imponerende grad af interaktivitet.
Episk science-fiction fuld af poesi og kærlighed til mennesket. Fortællingen udnytter genrens særkende optimalt, og man mærker en tydelig forfatterstemme med meget på hjerte.
Bedste Spillermateriale
Spillerne udfordres til at se deres personer gennem hinandens øjne og spille derefter. Som scenariets absolutte hovedpersoner afsøger de grænserne for fortællingens præmis i jagten på hele sandheden om det halve kongerige.
Den klassiske rammefortælling er skrevet ind i spilpersonerne på en utraditionel måde, der nuancerer konflikterne og trækker dem helt frem i lyset. Gennemarbejdet, overbevisende og stilsikkert.
Spilpersonerne er realistiske og troværdige og allerede fra scenariets begyndelse udstyret med de nødvendige besværgelser, der skal til for frit at mane fortællingen frem.
Spillerne inspireres af de åbne og facetterede oplæg til at gå på opdagelse i spilpersonerne og udforske dødens mysterie gennem dybe og følelsesladede diskussioner og intriger.
Spilpersonerne præsenteres kort og effektivt som knivskarpe polaroider fra den pulserende storby. Et levende portræt af længselsfulde drømmere fra alle samfundets lag.
Juryens Specialpris
En original og lettilgængelig spilmekanik skaber en raffineret, uforudsigelig dynamik mellem scene og rolle. Scenariet tilpasser sig spillernes ønsker og sikrer, at hver gennemspilning bliver helt sin egen. Bevægelsen fra det arketypiske til det unikke er smuk og er essensen af det, der giver scenariet liv.
Bedste Virkemidler
Snurrende kameraer og snagende emails er i hænderne på spillederen et effektivt redskab til spilpersonernes motivation og minder konstant spillerne om scenariets tema.
Det sindrige bipersongalleri med de mange plottråde er et inspirerende og uforudsigeligt slaraffenland for den initiativrige rollespiller.
Forfatterkollektivet vælter Aalborg med en syndflod af hjernedød action og bidende ironi. Byen er i sig selv en effektfuld og engagerende medspiller i denne råk’n’rål-cocktail af had og kærlighed
Mysteriespillet og dets intrigante dirigent fyrer godt op under fortællingen, der farverigt forløses af den spruttende krudtterning og andre virkemidler helt i scenariets ånd.
Scenestrukturen og effektkortene giver spillerne et dynamisk medejerskab i fortællingen og lader dem realisere deres vildeste sitcom-fantasier.
Bedste Formidling
En bred, gennemtænkt vifte af formidlingsværktøjer skaber enhed og overblik i det vidtfavnende og komplekse scenarie.
Konceptet er gennemtænkt helt ned til sprog, illustrationer og valg af skrifttype. Stemningen af Skotland og whisky flyder ubesværet og medrivende fra forfatter til spillere.
Medrivende sprog, der støttet af et stærkt billedvalg giver en ekstra dimension til forståelsen af scenariets tema.
Superstramt komponeret. Der er præcis det antal af bokse og opsamlinger, der skal være, og ikke et eneste overflødigt ord.
Intentionen står krystalklart malet mellem præcise instruktioner og smukke billeder. En indbydende pakke af mystik og tristesse.
Æresottoen
Merlin P. Mann
Søren Høper
Sebastian Flamant
Hans Christian Molbech
Brian Rasmussen
Den Gyldne Svupper
GDS-konceptet
Arrangörer
Länkar
Skicka in rättelser om den här sidan