About Alexandria
Give a hand: To-do
Submit corrections

Search for a game
Tags
Alexandria in numbers

Locations
Calendar
Blog feeds
Awards
The Jost Game

Contact us
Privacy policy
Login:
Language icon Choose language:

dadeennbsv

Ten Thousand Light Years from Home

Front page for Ten Thousand Light Years from Home

(AKA: Ti tusind lysår hjem)

Genre: Drama, Sci-Fi
Participants: 1 GM, 4 players

By

✏️Morten Havmøller Laursen

Download

PDF Scenario [Danish] (4.3 MB)
PDF Scenario [English] (4.3 MB)

Description

Alt ændrede sig, da vi fandt det forliste rumskib på vores tredje måne. Stjernekortet, med det ene ord fra oldtiden over én enkelt stjerne; "Hjem". Det øjeblik vidste alle, at vores skæbne lå et sted i verdensrummet.

Et kæmpe moderskib blev bygget, og vi fire skibe til at beskytte det. Engang var vi mennesker, men ikke længere. Vores hjerner er lysledende kabler i kilometerlange skroge, og vores hjerter er kogende reaktorer. Vi er vores folks himmelske vogtere mod det kommende mørke.

Ti Tusind Lysår Hjem handler om et folk, der begiver sig barfodet og famlende ud i verdensrummet for at finde deres sagnomspundne hjem, og de uforudsete omkostninger det har, når de river op i fortiden.

Spillet opleves igennem rollerne som de fire kampklare skibe, der forsøger at få deres skaberfolk frem til målet i hel tilstand. Som spillet skrider frem ændrer skibenes personligheder sig i takt med at skibene smadres og bygges op på ny af Moderskibet.

Det overordnede plot er rimeligt fastlagt, imens det er op til spillerne at opfinde deres skibes udseende, udstyr, bevæbning osv. ud fra simple oplæg. Kampscenerne er ikke langstrakte men bruger dog et system til at afgøre kampens udfald, der også bestemmer om skibene går i stykker og ændrer sig.

Det er et scenarie om følelser og mysterier på mytologisk skala. Det er også et scenarie der prøver at finde poesien i øjeblikket, når motordysernes forbrændingskamre buldrer med blå-hvid ild, og sprænghoveder splintres som dansende gnister over det forrevne panser.

Ti Tusind Lysår Hjem er kraftigt inspireret af (og en kærlighedserklæring til) PC-spillet Homeworld fra 1999.

Played at

Test run Viking-Con 36 (2017)
Test run DefCon 2 (2018)
Fastaval - Otto i Eventyrland (2018)

Awards

Fastaval - Otto i Eventyrland (2018)

Nominated, Bedste Formidling
Et komplekst scenarie med mange elementer, der bliver klart og tydeligt formidlet med fine grafiske hjælpemidler. Illustrationer er både med til at give stemning, men hjælper også til forståelsen af system, univers og sceneforløb. Hver side føles gennemarbejdet og som spilleder er man er i trygge hænder fra start til slut.

Through a clear text and graphical aids, the scenario clearly presents a complex game design with many elements. The illustrations both serve to create atmosphere, and to support the understanding of the rules, univers and storyline. Every page feels well thought out and as a gamemaster, one feels well looked after from start to finish.
Nominated, Juryens Specialpris
Nomineres for at skabe rumskibe med sjæl, der udleves i både fysisk og virtuelt rum og dermed nytænke rollekonceptet på en gennemført måde. Sci-fi bringes op på et fascinerende og episk plan, hvor rumkampe på grund af rollerne får en helt ny dimension.

Is nominated for creating spaceships with a soul, and thus rethinking roles in a well though out way. The Sci-fi is brought up at a fascinating and epic level, where space battles are given a whole new dimension because of the characters.

Trivia



Send corrections for this page