Theatre of the Oppressed
RPG system: LARP
Genre: Drama
Participants: 19-20 players
By
✏️ | Malik Hyltoft |
Download
Scenario [English] | (3.4 MB) |
Description
Scenen er Brasilien sidst i 70′erne. President Ernesto Geisel har løsnet militærdiktaturets politiske kontrol en smule og erklæret, at Brasiliens mål er demokrati, men der er lang vej endnu.
En gruppe politiske aktivister fra São Paulo er på vej til en landsby langt ude på landet for at hjælpe til med dens politiske opdragelse. Værktøjet er forumteater – the theatre of the oppressed. En formidabel form for politisk teater udviklet af Brasiliens klare revolutionære stemme – Augusto Boal.
Forude venter den uforvarende landsby. Et mikrokosmos, der har sine egne historier, problemer og drømme. Der er så meget man ikke taler om til dagligt, men bare må leve med, lige fra forbrydelser og bagtalelse til begær og forsmået kærlighed. Besøget udefra letter på låget og noget kommer frem, andet forbliver skjult.
Vi ved, at der vil blive spillet et teaterstykke og at dagen på et tidspunkt får ende og den sidste må gå hjem i seng, men hvad der sker under vejs står åbent.
Hver spilperson er involveret i flere af landsbyens og aktivisternes problemstillinger. Scenariet er tilrettelagt således at alle de forskellige problemstillinger kan, men ikke skal komme frem.
I forum-teater er publikum meget aktive og kan afbryde handlingen, komme med forslag og selv gå på scenen, men hvad kommer det til at handle om? Og måske vigtigere, hvad kommer det ikke til at handle om?
I første akt spilles frit som i et sandkasse-scenarie, historien tager form efter roller og spillere.
I andet akt er vi midt i forum-teatret, der styres af en spilleder (ingen forudsætninger nødvendige).
I tredje akt går dagen på hæld, nogle er tilfredse, flere er skuffede. Ved hjælp af jeep-form teknikker udforsker vi både dagens konsekvenser og en række ”hvad-nu-hvis” scenarier mens natten falder på.
Scenariet er for 19 spillere, der både udfylder aktivisternes og landsbyboernes roller.
Scenariet spilles med fuld åbenhed om roller og plots. Al information er til rådighed for spillerne. Der er klare muligheder for at fordybe sig i sin rolle undervejs, men det er en vigtig faktor, at man også er opmærksom tilskuer til de andre figurers udvikling og skæbne.
Indledende workshops, pauser og afsluttende evaluering er en del af scenariets fortællingsstruktur og kan aktivt udnyttes af spillerne til at øge deres udbytte fra akterne.
Played at
Ude af ConTrol^2 (2013) | |
♻ | Fastaval (2013) |
Awards
Fastaval (2013)
Nominated, Bedste Fortælling
Send corrections for this page