Om Alexandria
Give a hand: To-do
Send inn rettelser

Søk etter spill
Nøkkelord
Alexandria i tall

Locations
Kalender
Blogg-feeds
Priser
Jost-spillet

Kontakt oss
Privacy policy
Logg inn:
Language icon Velg språk:

dadeennbsv

Ønskeøen

Forside til Ønskeøen

(alias: De glemte drenge)

System: Hjemmelavet
Deltakere: 5 players

Av

✏️Simon James Pettitt
📰Lars Kaos Andresen

Last ned

PDF Arrangørmappen [dansk] (0,1 MB)
PDF Ønskeøen - Bamse [dansk] (2 MB)
PDF Ønskeøen - Bog [dansk] (2 MB)
PDF Ønskeøen - Kuffert [dansk] (1,8 MB)
PDF Ønskeøen - Pen og papir [dansk] (1,1 MB)
PDF Ønskeøen - Spilkort [dansk] (1,8 MB)

Beskrivelse

Fra J. M. Barries Peter Pan:

”Et barns ønskeland er altid mere eller mindre en ø med fantastiske farver og koralrev og stolte skuder i farvandet og vilde ensomme huler og kløfter med rivende floder og prinser med seks ældre brødre og en hytte i hastigt forfald og en meget lille dame med ørnenæse.

Selvfølgelig er der stor forskel på ønskeøerne. På Johns var der for eksempel en lagune og hen over den fløj der flamingoer, som John skød. Mens Michael, som var meget lille, havde en flamingo, som søerne fløj hen over. John boede på stranden i en båd med bunden i vejret, Michael i en wigwam og Wendy i et hus lavet af fint sammensyede blade. John havde ingen venner, Michael havde venner om natten, og Wendy havde en tam ulv, som var forladt af sin far og mor.

Men alt i alt ligner ønskeøerne hinanden, og hvis de lå på række, kunne du se, at de har hinandens næse og så videre. På disse fortryllede kyster vil børn til alle tider sætte deres både i land. Vi har også været der. Vi kan stadig høre lyden af brændingen, selv om vi aldrig mere lander der.”

I et klasselokale sidder fem børn midt om natten. De er låst inde, fanget. For at glemme frygten og sulten, begynder de at skabe en fortælling om deres fælles eventyr til Ønskeøen. Mens grænsen mellem klasselokale og ønskeø opløses, begynder historien at blive mere alvorlig og farlig.

Scenariet handler ikke om J M Barries ønskeø, men om din og dine medspilleres. Dette er jeres ønskeø, I skaber den, og I bestemmer det eventyr, der skal udfolde sig der.

Gennem en række benspænd, rammer og især nogle centrale rekvisitter forsøger jeg at kickstarte jeres fantasi og kreativitet, så I, i fællesskab, skaber en intens og oplevelsesrig historie.

Scenariet veksler mellem kontrolleret historieskabelse, og spontan improvisation, mellem barn og voksen, mellem klasselokale og ønskeø.

På Ønskeøen bestemmer fantasien og den barnlige spontanitet. Her udfolder eventyret sig.

I klasselokalet hersker kontrollen og overvejelserne, her skabes og udvikles historien.

Som spiller vil du opleve en uvant mængde af kontrol over historien. I klasselokalet er I alle lige, mens I både i jeres roller og som jer selv udvikler historien. På Ønskeøen er I desuden spilleder for hvert jeres kapitel i eventyret.

Spilt på

Viking-Con 26 (2007)
Hyggecon (2007)
Fastaval (2008)
Conspiration II (2009)

Priser

Fastaval (2008)

Nominated, Bedste Roller
Hvad vil du være? Kuffert, bamse eller farvekridt? Med få, velvalgte midler udfordres spillerne til at skabe eventyrlystne børn og deres fantasivæsener.

Lenker



Send inn rettelser om denne siden