Om Alexandria
Giv en hånd
Indsend rettelser

Søg efter spil
Tags
Alexandria i tal

Steder
Kalender
Blog-feeds
Priser
Jost-spillet

Kontakt os
Privatlivspolitik
Log ind:
Language icon Vælg sprog:

dadeennbsv

I Don't Like Mondays

Forside til I Don't Like Mondays

Genre: Drama
Deltagere: 1 GM, 3 spillere

Af

✏️Ann Kristine Eriksen
📰Signe Løndahl Hertel

Download

PDF Scenariet [dansk] (1,1 MB)

Foromtale

Mandag den 29. Januar, 1979 tager 16-årige Brenda Ann Spencer en Ruger 10/22 semi-automatisk riffel og affyrer 500 skud mod den skole, som ligger på den anden side af gaden. Barrikaderet i sit hus dræber hun to og sårer ni mennesker. Da en journalist spørger hende hvorfor, er det eneste svar han får: I don’t like Mondays, this lightens up the day.

I don’t like Mondays er et surrealistisk drama om Brendas mentale deroute et halvt år op til skyderiet. Det er et scenarie, som dykker ned i den menneskelige psyke, ved at lade spillerne skabe en bogstavelig fortælling om det der sker inderst i Brendas sind. I Don’t like Mondays er for tre spillere, der hver spiller en version af Brenda. Gennem scenariet bliver barriererne mellem de tre versioner af Brenda brudt mere og mere ned, og hendes drøm og virkeligheder flyder sammen. Jo mere grænserne udviskes, desto mindre kender Brenda sig selv; jo mindre hun kender sig selv, desto mere ødelægges hun. I sidste ende er der kun en udvej for Brenda – at finde ud af hvilken version af hende, der i sidste ende trykker på aftrækkeren.

On Monday the 29th of January, 1979, 16 year old Brenda Ann Spencer picks up a Ruger 10/22 semi-automatic rifle and fires 500 shots at a school opposite her house. Barricaded in her home she kills two and injuries nine. When a journalist asks her why, the only reply she gives is: I don’t like Mondays, this lightens up the day.

I don’t like Mondays is a surreal drama about Brendas mental rout during the six months prior to the shooting. It’s a scenario that explores the human psyche by letting the players create a literal narrative of what goes on in Brendas mind. In I don’t like Mondays each player plays a different version of Brenda. As the scenario progresses the barriers between the three versions of Brenda are torn down and her dream and realities becomes indistinct. The more the lines in her mind are washed away the less she knows herself; the les she knows herself, the more she despairs. In the end there is not other way for Brenda – she has to find out which part of her pulls the trigger.

Spillet på

Fastaval (2016)
Rollespil din Pride (2016)
Grenselandet (2016)
Stockholm Scenario Festival (2016)

Priser

Fastaval (2016)

Nomineret, Bedste Scenarie
En respektfuld dokumentarisk behandling af et skoleskyderi kobles med stor naturlighed til en drømmende afsøgning af identitet. Scenariets centrale præmis er arbejdet ind i alle designvalg og sørger for, at der er noget på spil fra start til slut.
Nomineret, Bedste Virkemidler
Klokken er både en isnende påmindelse om scenariets uundgåelige slutning og en konstant uforudsigelighed i scenerne, når grænserne mellem de tre Brenda’ers verdener udviskes og kampen om hendes identitet spidser til.
Nomineret, Bedste Formidling
En gennemarbejdet og stilren tekst sætter spilleder i stand til at køre scenariet fra bladet, mens den gentagne brug af stemningsfulde virkelige billeder gør, at det dokumentariske element altid er nærværende.


Indsend rettelser for denne side