Om Alexandria
Giv en hånd
Indsend rettelser

Søg efter spil
Tags
Alexandria i tal

Steder
Kalender
Blog-feeds
Priser
Jost-spillet

Kontakt os
Privatlivspolitik
Log ind:
Language icon Vælg sprog:

dadeennbsv

Galskab

Af

DesignerAnders Fischer Riber

Foromtale

Året er 1720. Et sted i Danmark åbnes landets første anstalt, kun for de gale og afsindige, som ellers hærger landsbysamfundene. I skal udvikle anstalten ved at opfinde nye behandlingsformer og følge tidens strømninger. For at holde anstalten kørende helt frem til reformationen i 1850, må I holde øje med kassebeholdningen, jeres omdømme og samtidigt undgå at få for mange døde på anstaltens samvittighed.

Spillet er historisk korrekt i den udstrækning, at alle behandlingsformer, I udvikler, har fundet sted. Spillet holder en relativt historisk korrekt opbygning og præsenterer spillerne for mange af datidens historiske begivenheder. Det var sådan her, vi behandlede psykiske syge. Det var sådan her, vi eksperimenterede. Vil du prøve?

Minimum deltagerantal: 1
Maksimum deltagerantal: 4
Varighed: ca. 1 time playtime + instruktion 10-15 minutter
Min alder: 12

Spillet på

Fastaval - Otto i Eventyrland (2018)

Priser

Fastaval - Otto i Eventyrland (2018)

Nomineret, Bedste Brætspil
Galskab er et historisk læringsspil om psykiatriens morbide historie fra dens fødsel omkring 1750 og ca. hundrede år frem. Spillerne skal sammen styre en galeanstalt og holde økonomi og omdømme under kontrol og undgå for mange dødsfald. Man opfinder jævnligt nye behandlingsmetoder, såsom bad med levende ål, arsenik og pisk med brændenælder, men med tiden kan behandlingsmetoder også falde i unåde og så må man sadle om.

Galskab nomineres for at sætte spilleren i nogle svære dilemmaer og for at være et spændende læringsspil som formidler historisk stof på en elegant og engagerende måde gennem både tekst og spilmekanik. Det er underholdende, lærerigt og hurtigt at komme i gang med.
--
Galskab (Eng. ​Madness) is a historical educational game about the morbid history of psychiatry from its birth in 1750 and a hundred years forward. The players are together managing a lunatic asylum and trying to keep both economy and reputation under control whilst avoiding unneccessary deaths. You frequently invent new treatment methods, such as bath with live eel, ​arsenic, and ​whipping by stinging nettle. Later in time some methods might be considered distasteful and you have to reorganise to avoid a bad reputation.

Galskab is nominated for putting the players in difficult dilemmas as well as communicating its historical material in an elegant and engaging fashion through both text and game mechanics. It is entertaining, educational and easy to play.
Nomineret, Bedste Innovation
Galskab er et historisk læringsspil om psykiatriens morbide historie fra dens fødsel omkring 1750 og ca. hundrede år frem. Spillerne skal sammen styre en galeanstalt og holde økonomi og omdømme under kontrol og undgå for mange dødsfald. Man opfinder jævnligt nye behandlingsmetoder, såsom bad med levende ål, arsenik og pisk med brændenælder, men med tiden kan behandlingsmetoder også falde i unåde og så må man sadle om.

Galskab nomineres for sin sømfrie sammensmeltning af brætspilsmekanikker, historie og medrivende narrativ. Spillet sætter en ny standard for hvad et læringsspil kan være.
--
Galskab (Eng. ​Madness) is a historical educational game about the morbid history of psychiatry from its birth in 1750 and a hundred years forward. The players are together managing a lunatic asylum and trying to keep both economy and reputation under control whilst avoiding unneccessary deaths. You frequently invent new treatment methods, such as bath with live eel, ​arsenic, and ​whipping by stinging nettle. Later in time some methods might be considered distasteful and you have to reorganise to avoid a bad reputation.

Galskab is nominated for its seamless fusion of board game mechanics, history and engaging narrative. The game raises the bar for what an educational game can be.


Indsend rettelser for denne side