Counter Defense
(AKA: Counterpoint)
Genre: Sci-Fi
Deltagere: 10-48 spillere, Kræver et lige antal spillere
Af
Jens Christian von Holck |
Foromtale
Brætspilsdesignet er et skræddersyet adrenalinkick, hvor to rumskibshære mødes i en nervepirrende dyst. Spillet kører på variabel tid mellem 22 og 33 minutter og slutter, idet ”alarmen” ringer.
Hver kommandant har ansvaret for sin sektor med hovedmodstander i form af en spilplade inddelt i hexameterfelter. Det gælder om at kontrollere planeter og erobre sin hovedmodstanders rumskibe. Erobrede skibe sættes i stand og bruges af kommandanter (medspillere) i andre sektorer (= andre spilplader).
I spidsen for hæren står admiralen (og evt. hans adjudanter, hvis hæren er meget stor). Det er admiralen, der fordeler ressourcerne ud på spilpladerne og sender reserve- og specialtropper til de steder, hvor det brænder på.
Det er vigtigt, at man medbringer en mobiltelefon. Man har således kun mellem 30 sekunder og få minutter til at tage sin tur.
FAKTA
Varighed inkl. regler: 1 time
Spillere: 10-48
Sprog: Sproguafhængigt. Minimumsalder er 13 år
Kompleksitet: 3/5
Held eller Skill på en skala mellem Held (1) eller Skill-baseret (5): 4/5
Genre: To hold, Brætspil med stemning af computerspilsdyst mellem to hold
Mekanikker: Boards: One vs. One, Interaction between Boards
Om designeren: Jens Christian von Holck er 43 år gammel og har professionel erfaring med at gennemføre simple såvel som komplekse spilevents til alt mellem 2 og 1.000 deltagere. I sin fritid træner Jens sine børn i undervandsrugby.
Spillet på
Fastaval (2016) |
Priser
Fastaval (2016)
Nomineret, Bedste Innovation
Counter Defence nomineres for at give 20 spillere mulighed for at spille det samme brætspil i et hurtigt og adrenalinfyldt flow. Mekanikken hvor admiralen flytter ressourcer mellem spillepladerne giver hver sektor følelsen af at være mere end et 1-mod-1 spil, men uden at gå på kompromis med tempoet eller intensiteten.
“Chef, jeg mangler virkelig den battlecruiser. Nu, tak!”
Indsend rettelser for denne side