Om Alexandria
Giv en hånd
Indsend rettelser

Søg efter spil
Tags
Alexandria i tal

Kalender
Blog-feeds
Priser
Jost-spillet

Kontakt os
Privatlivspolitik
Log ind:
Language icon Vælg sprog:

dadeennbsv

Counter Defense

(AKA: Counterpoint)

Genre: Sci-Fi
Deltagere: 10-48 spillere, Kræver et lige antal spillere

Af

DesignerJens Christian von Holck

Foromtale

Brætspilsdesignet er et skræddersyet adrenalinkick, hvor to rumskibshære mødes i en nervepirrende dyst. Spillet kører på variabel tid mellem 22 og 33 minutter og slutter, idet ”alarmen” ringer.

Hver kommandant har ansvaret for sin sektor med hovedmodstander i form af en spilplade inddelt i hexameterfelter. Det gælder om at kontrollere planeter og erobre sin hovedmodstanders rumskibe. Erobrede skibe sættes i stand og bruges af kommandanter (medspillere) i andre sektorer (= andre spilplader).

I spidsen for hæren står admiralen (og evt. hans adjudanter, hvis hæren er meget stor). Det er admiralen, der fordeler ressourcerne ud på spilpladerne og sender reserve- og specialtropper til de steder, hvor det brænder på.

Det er vigtigt, at man medbringer en mobiltelefon. Man har således kun mellem 30 sekunder og få minutter til at tage sin tur.

FAKTA

Varighed inkl. regler: 1 time

Spillere: 10-48

Sprog: Sproguafhængigt. Minimumsalder er 13 år

Kompleksitet: 3/5

Held eller Skill på en skala mellem Held (1) eller Skill-baseret (5): 4/5

Genre: To hold, Brætspil med stemning af computerspilsdyst mellem to hold

Mekanikker: Boards: One vs. One, Interaction between Boards

Om designeren: Jens Christian von Holck er 43 år gammel og har professionel erfaring med at gennemføre simple såvel som komplekse spilevents til alt mellem 2 og 1.000 deltagere. I sin fritid træner Jens sine børn i undervandsrugby.

Spillet på

Fastaval (2016)

Priser

Fastaval (2016)

Nomineret, Bedste Innovation
Krigen mellem White Angels og Black Evil raser i det ydre rum. De to flåder tørner sammen i en lang række slag i hver sin sektor. Bag sektor-kommandørerne står en admiral med det overordnede ansvar for at tildele sine officerer de ressourcer, der kan vende slagets gang. For hvis man klarer sig godt i en sektor, får ens hold flere skibe at arbejde med, og pludselig hjælper man den medspiller, der sidder 3 spilleplader til venstre.

Counter Defence nomineres for at give 20 spillere mulighed for at spille det samme brætspil i et hurtigt og adrenalinfyldt flow. Mekanikken hvor admiralen flytter ressourcer mellem spillepladerne giver hver sektor følelsen af at være mere end et 1-mod-1 spil, men uden at gå på kompromis med tempoet eller intensiteten.

“Chef, jeg mangler virkelig den battlecruiser. Nu, tak!”


Indsend rettelser for denne side