Sagnet om Vaulunds hævn
(AKA: Vaulunds Revenge)
Genre: Novellescenarie
Deltagere: 1 GM, 4 spillere
Af
✏️ | Johannes Busted Vestergaard |
👍 | Thomas Munkholt (Korrektur) |
Download
Scenariet [dansk] | (2,8 MB) |
Foromtale
I en mytisk jernalder, har kong Nidudur tilfangetaget og lemlæstet mestersmeden Vaulund. Som hævn smeder Vaulund en række magisk genstande, der hver især tilfører mere og mere forfald til Nidudurs hus og slægt.
Kong Nidudur har taget mestersmeden Vaulund til fange. Efter et flugtforsøg har kong Nidudur fået klippet smedens haser, så Vaulund humper rundt på sine knæ og ikke længere kan flygte. Ydermere bliver Vaulund placeret på en ø ud for kong Nidudurs kongsgård, hvor mestersmeden bliver sat til at gøre det, han er bedst til, nemlig smede underskøn tingeltangel til kongsgårdens herskere. Ude på øen laver Vaulund en masse skatte til Nidudur, men han laver også en fugleham og flyver væk.
Sådan begynder og slutter vores fortælling om Vaulunds fangenskab.
Det er ikke den historie, vi skal spille. Vi skal spille det skete imellem starten af historien, mishandlingen af Vaulund, og slutningen af historien, hvor Vaulund flyver væk. Vi skal skabe en fortælling om, hvordan mestersmedens underskønne kunstværker skaber ødelæggende begær og dødelig grådighed blandt hovedpersonerne på kongsgården.
I løbet af to timer skal vi med terninger, beskrivelser og rollespil gendigte en af vores fineste kulturskatte, nemlig Sagnet om Vaulunds Hævn.
In a mythical Iron Age, King Nidudur has captured and mutilated the master smith Vaulund. In revenge, Vaulund forges a series of magical objects, each of which brings more and more decay to Nidudur's house and lineage.
Spillet på
Fastaval - Otto & jagten på den gyldne pingvin (2024) |
Priser
Fastaval - Otto & jagten på den gyldne pingvin (2024)
Nomineret, Juryens Specialpris
With rough lines, photocopier and cut-and-paste, the scenario oozes pure punk. When the game master and the players get their hands on the illustrations, it inspires raw play, where the Iron Age takes on the feel of the mythical 80s.
Trivia
- Dommerne skrev: No fucks given DIY rollespil! Der er skåret ind til benet i den æstetiske formidling, hvor tegninger og strukturer bryder rammen. Indenfor den grumme rammefortælling gives spillere og spilleder frit spil i værktøjskassen, mens karaktererne mærker de nådesløse konsekvenser af hver succes i en kold sagntid.
- No fucks given DIY scenario. Within the grim story, both players and game master are set free to rummage around the toolbox as the characters feel the merciless consequences even of success in the 80s iron age.
Indsend rettelser for denne side