Scenario [Danish] (Page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15,...) .. Scenariet Crawling all Over III 1 of 33 http://web.archive.org/web/20060926180803/http://home3.inet.tele.dk/... 1.0 Forord Dette er en lidt ændret udgave af scenariet Crawling all Over II, som jeg skrev til Fastaval '92. De væsentligste ændringer er en konvertering til de endelige VP-regler, og en nedskæring fra otte til seks karakterer. Fastaval-versionen og derved også dette scenarie er inspireret af Crawling all Over I, som jeg skrev sammen med Gimle i vores vordene ungdom. På Fastaval '92 blev scenariet nomineret til en Otto for bedste scenarie. Til gengæld fik det en sønderlemmende kritik i SAGA (RIP). Du kan nu selv se om det er noget for dig. Personligt er det som regel dette scenarie som kommer op af skuffen, når nye venner skal introduceres til rollespils-genrén. 2.0 Indledning Scenariet er beregnet for seks spillere, og kan spilles på fem-seks timer. Det er skrevet til VP-systemet, men kan nemt konverteres til andre regel-systemer (please- ikke D&D!). Fortællingen er opbygget som en kliché-agtig alien-setting med flere underlæggende konflikter. Genré-mæssigt må det vel beskrives som en blanding af horror og action. Hvis du på noget tidspunkt kommer i tvivl, så tænk blot på Aliens-filmene, The Thing etc. - så kan det ikke gå helt galt. De mange aliens, store våben og habile krigere, der optræder i fortællingen, kan godt virke som skyklapper på spillerne, så de fortaber sig i våben-fetichistisk udrenselse. Det er ikke helt tanken. De mange skumle aliens, med den dertil hørende vold og spænding, er kun ment som rammer om en historie, hvis kerne er de konflikter, der opstår karaktererne imellem. Generelt - Når det gælder kamp med "normale" sliens, så brug tiden på stemning, og skub terningerne og reglerne i baggrunden. Når det gælder opgør spillerne imellem og styrkeprøven med de to "boss-aliens", så er tiden inde til at være detaljeret og regelnær - for fairhedens skyld. Lad dog vær med at spille helt dice-less på noget tidspunkt, det fjerner noget af spændingen. Brug terningerne som inspiration, og snyd som du lyster, blot det ikke er for tydeligt. 3.0 Synopsis Hele scenariet udspiller sig i et stort amerikansk rumskib ved navn EPSILON. Rumskibet hænger i en ustabil bane over planeten Attila med slukkede motorer. Hvis karaktererne ikke får startet motorerne, så vil det vældige rumskibe om 6 timer styrte ned på den beboede planet. De seks karakterer er alle soldater i det amerikanske marine korps, eller tilknyttet Attilas rumhavn. De vil fra et mindre rumskib borde EPSILON, som ligger død i rummet. Inde i rumskibet vil karaktererne til deres skræk erfare, at skibet er inficeret med frygtlige insektuide aliens, der har saboteret rumskibet og fordrevet de få overlevende besætningsmedlemmer til broen. Under deres kamp med uendelige horder af aliens vil visse interesse konflikter opstå: Det forholder sig således, at Epsilons ejer, den transstellare korporation DeepSpace™ Inc, har smuglet en ultra-advanceret russisk kamp-robot, kaldet ACD-666, med rumskibet. Tre af karaktererne er agenter af en eller anden art og vil i sidste ende komme i konflikt med hinanden. Ligeledes viser det sig, at de utiltalende aliens er ledet af to "super-aliens", der har specielle, mere eller mindre overnaturlige, evner til at påvirke elektricitet. De to boss-aliens, der hedder Ilmartar og Horus, 08-03-2017 21:53 ..
Scenario [Danish] (Page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) .. Livescenariet Møde i rum sø 1 of 8 http://web.archive.org/web/20060926180710/http://home3.inet.tele.dk/... ý Venter på de ventende, vogter over vogterne. Siden syndfloden, siden sidst. Mørkets skarer står tættere for hvert daggry der ikke er. Slaget skal stå som skrevet og du kender din plads i koret. Du er ikke alene, basuerne har blæst til samling og I er rustet til kamp. Ventetiden er snart ovre og århundredernes forberedelser skal stå deres prøve. Herren har endnu ikke ladet høre fra sig, røsten er endnu tavs og skarerne urolige. Er tiden virkelig kommet, eller er tegnene blændværk som under pesten og korstogene? Hver dag du går blandt de dødelige dør du selv en smule. Deres smerte, synder, svig og sorg smitter som århundrederne skifter plads. I begyndelsen var alting sort og hvidt, slagmarken var synlig og vejen klar. I dag er der gråt kaos. Ingen har længere tid til bøn, bod eller frelse. Synderne haster gennem livet, altid med øje for fjerne horisonter og selviske mål. Alting gøres op i klingende mønt og sjælen er aldrig med i regnskabet. Droshen stopper i snesjappet på kajen. Du skutter dig i den lange frakke, fatter stokken og træder ud i sølet. Den kolde luft er tung af tjære, salt og synd, og du savner allerede din lune himmelseng. Postbåden mellem Vladivostok og Shanghai ligger rustenrød og vejrbidt mellem de fastsurrede fiskebåde. Dine skridt trækker blændhvide fodaftryk i det grå pløre og landgangsbroen knager under din vægt. ý "Uden synd ingen frelse!" er dit motto og du har gjort dit for at holde drengene på det andet hold beskæftigede. Det er blevet for let - de dødelige synder om kap og de få standhaftige har allerede taget sig af dage eller er blevet udstødt af deres egne. Intet er længere helligt og de frister sig selv bedre end du nogensinde har kunne gøre det. Undertiden er du ligefrem i tvivl om det stadigvæk er dig, der lokker dem, eller om de har fået overtaget. Du mindes med søde tårer de forsvundne århundreder, den glemte latter, de søde fristelser og erobrede sjæle. Dengang fandtes mænd af ædel støbning, mænd som kunne lune dit kolde hjerte, mænd der var værd at beside. Tiden nærmer sig og med den nye ordre. Det endelige opgør skal snart stå og I er beredt - det er snart tid til at høste. Du glæder dig til mødet med de andre, og Ham. Du mindes romantisk jeres første stævnemøde i ruinerne af Jerusalem. Siden har jeres veje og missioner krydset hinanden gang på gang - på de sibiriske stepper, i Venedigs kanaler, blandt adelsfolk i Versailles. Din krop er aret af hans flammesværd, men dit hjerte bærer de dybeste sår. Du tager endnu en bane af det hvide engestøv, sipper til champagnen og ser længselsfuldt ud af koøjet. Møde i rum sø - En russisk knudehistorie, der kan fortælles fra flere sider. 08-03-2017 19:26 ..
Scenario [Danish] (Page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12) .. I Korsets Skygge 1 of 12 http://web.archive.org/web/20060926180643/http://home3.inet.tele.dk/... - Et intrigant Holocaust livescenarie - Af Jakob Bondesen og Ask Agger 1.0 Intro 20. april 1954. Den tyske Wehrnemagts strategiske raketbase syd for Bruxelles. I kommandobunkeren dybt under den belgiske muld samles 25 af Rigets tjenere for at fejre Der Führers 65-års fødselsdag. Værterne er Oberst Runkeldunken, leder af anlægget, samt Feltmarskal Högen, øverstkommanderende for Wehrnemagten i Belgien. Scenariet løber over 12 timer og går fra 19.00 om aftenen til omkring 7.00 næste morgen. I disse timer må de 25 deltagere under ingen omstændigheder forlade spilområdet, hvilket i øvrigt henligger i mørke en stor del af tiden. Det er tanken, at spillerne i perioder skal få lidt søvn i løbet af natten. Scenariets genré er intrigant diplomati med okkulte undertoner og store valg. Den smule action som opstræder er hurtig og blodig. Der er rum til spillernes udfoldelse og de styrer suverænt handlingens udvikling. Der er en overordnet fortælling, vedr. krigens mulige afslutning, som alle spilpersonerne kan relatere til. Supplerende findes en række mindre konflikter bl.a. en gammel kontrakts fuldbyrdelse og et par potentielle mord. Scenariets setting er Holocaust-verden; en omskrivning af dette århundredes historie, hvor 2. Verdenskrig fortsat raser og dommedag står for døren. Du kan finde nærmere detaljer om Holocaust i Fønix nr. 15 mf., samt på hjemmesiderne: home3.inet.tele.dk/askagger og www.xkapist.dk. 2.0 Synopsis En hurtig gennemgang af det planlagte handlingsforløb. Anslag 19.00. Bunkeren er kun befolket af Oberst Runkeldunken, Frau Runkeldunken, kokken Francois, Major Bauer og Korporal Gerhner. Kort efter ankommer de andre gæster med følge. Obersten viser rundt i anlægget, der drikkes kølig Riisling og spiser appetitvækkere. Gæsterne lærer hinanden at kende og der præsenteres på kryds og tværs. 20.00. Gæsterne sætter sig til bords og middagen begynder. Der holdes taler, synges fødselssange og heiles til den helt store guldmedalje. Feltmarskal Högen får et telegram fra en medsammensvoren: SS er på sporet af ham og mindst en gestapo-agent med kodenavn "Dachshund" har infiltreret mødet. Igangsættende plotpunkt 21.30. Efter kagen sættes der dansemusik på en rejsegrammofon - det er tid til vals. Bænkevarmerne udveksler krigsberetninger over en cigar og en velvoksen snaps. 22.00. SS-Obergruppenführer von Meldenburg og hans tre håndlangere griber til våben og tager det øvrige selskab til fange. De ydre sikkerhedsdører af beton aktiveres. Fra nu af kan folkene i bunkeren kun komme i kontakt med omverden gennem telegrafen og radioen. SS'erne kræver, at Oberst Runkeldunken overdrager dommedagsvåbnet, som skal affyres mod 08-03-2017 21:57 ..
Scenario [English] (Page 525, 579, 591, 610, 611) .. Sihvonen, T. & J. Stenros. “On the Importance of Queer Romances – Roleplay as Exploration and Performance of Sexuality”. 2019 WiderScreen (1–2): 1–26. 2019. http://widerscreen.fi/numerot/2019-1-2/on-the-importance-ofqueer-romances-role-play-as-exploration-and-performance-of-sexuality/ Sontag, Susan. Illness as Metaphor. Farrar, Straus, Giroux. 1978. Stenros, Jaakko, & Markus Montola. Nordic Larp. Fëa Livia. 2010. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/95123/nordic_larp_2010. pdf?sequence=1&isAllowed=y Sterling, Bruce. “Atemporality for the Creative Artist”, speech given at transmediale 10. February 2010. https://web.archive.org/ web/20100228162220/http://www.wired.com/beyond_the_ beyond/2010/02/atemporality-for-the-creative-artist/ Such, Michael. “Being in Two Cults: What Can Improv Learn from Larp?” Medium.com. 2016. https://medium.com/@shadeinshades/being-in-twocults-what-can-improv-learn-from-larp-b04d1df38b3b Teir, Philip. “Lajv AIDS i tre dagar”. Expressen 2011-03-30. https://www. expressen.se/kultur/lajv-aids-i-tre-dagar/ Tschumi, Bernard. Event-Cities. MIT Press. 1994. Tschumi, Bernard. Architecture and Disjunction. MIT Press. 1996. Turner, Evan. “Losing Friends and the Stories We Tell Ourselves”. 2015. https://guyintheblackhat.wordpress.com/2015/07/15/losing-friends-and-thestories-we-tell-ourselves-just-a-little-lovin-denmark-2015/ Turner, Victor. “Liminality and Communitas: Form and Attributes of Rites of Passage”. Excerpt from The Ritual Process. Aldine. London, UK: 1969. http://faculty.trinity.edu/mbrown/whatisreligion/PDF%20readings/ TurnerVictor-%20Liminality%20and%20Communitas.pdf Turner, Victor. “Liminal to Liminoid in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology.” Rice University Studies 60.3 (1974): 53–92. https://scholarship.rice.edu/bitstream/handle/1911/63159/article_RIP603_ part4.pdf?sequence=1&isAllowed=y Vorobeva, Olga. “Crossgender Role-Playing: Gender Attitudes in Russian and European Live-Action Role-Playing Games”. Working Papers WP201604 Centre for German and European Studies (CGES). 2016. https://zdes. spbu.ru/images/working_papers/wp_2016/WP_Vorobyeva.pdf 610// ..