About Alexandria
Give a hand: To-do
Submit corrections

Search for a game
Tags
Alexandria in numbers

Locations
Calendar
Blog feeds
Awards
The Jost Game

Contact us
Privacy policy
Login:
Language icon Choose language:

dadeennbsv

Farvel Alcatraz

RPG system: Traveller

By

✏️Sven Münther

Description

Farvel Alcatraz, med dine krumme sorte mure midt i al den hvide sne og is. Egentlig hedder du Al Chachres opkaldt efter en eller anden politisk nød, der ikke har efterladt sig noget andet eftermæle end at få opkaldt et fængsel midt i et snehelvede efter sig. Men bare for at ydmyge ham yderligere er der ikke nogen mere der kalder fængslet andet end Alcatraz efter et eller andet fængsel på den gamle Jord.

Jeg spurgte Frank, om han vidste noget om det oprindelige Alcatraz. ”Hvad slags fængsel var det?” ”Jeg ved kun, at de holdt fugle - smukke fugle som de opdrættede” svarede han. ”Og det lå ved kysten - helt omgivet af vand”. Så lo han og gik. Han er splitter tosset. Men alting var bedre og smukkere på den gamle Jord, så det er sikkert rigtigt, at det var et varmt og dejligt sted med blomster, fugle og blå bølger. Sådan er vores Alcatraz ikke.

Vores Alcatraz ligger ikke langt fra planetens sydpol. Mindst 1000 kilometer af permafrost og næsten konstant snestorm i alle retninger. Hist og her afbrudt af sprækkedale, hvor 200 grader varme og ofte giftige gasser siver op fra planetens indre. Ild og is - her er ingen smukke fugle og blå bølger. De eneste dyr jeg har set på vores Alcatraz er isrotterne. Jeg tror, de lever af sne og frostvejr, og deres eneste mål her i livet er at hugge så mange af os som muligt med deres giftige bid.

Flugten var ikke min ide. Måske var den slet ikke nogens ide, men opstod som en fælles tanke mellem os seks. Vi var i hvert fald alle hurtige til at slutte op om den. Jeg mener, chancerne er måske lidt langt ude, men hvor meget har vi at miste? Og hvor vi hver for sig måske ikke har de store muligheder, har vi sammen rimelige odds. Johnny har krammet på en vagt og kender tilmed et sted, hvor vi kan flygte hen, Frank kan bare det der med låse, Nikki og Khvahrerr kender disse frosne vider godt nok til at kunne overleve derude, og Folker kan måske holde denne gamle Snowfox kørende, til vi når frem. Og hvad kan jeg? Jeg tror, jeg kan holde flokken sammen og med min militære baggrund lede dem gennem dette. Måske har jeg også et par esser oppe i ærmet, hvis det ikke går efter planen.

Vores timing er heldig. En akut politisk krise fulgt af et militært kup gør, at jeg håber der næppe bliver sat forfærdelig mange ressourcer af på at fange os. Hvem bekymrer sig om seks fanger, når der er militær undtagelsestilstand i mange af de større byer og der kæmpes i gaderne i hovedstaden. Seks fanger, der sikkert omkommer i permafrosten, og som ingen vil savne. Alligevel ville jeg have ønsket, at lidt flere af vagterne havde siddet og drukket kaffe og fulgt med i den politiske udvikling i stedet for at være på dupperne. Jeg mener: det gik jo meget godt, men jeg ville godt have været uden den skudveksling - Frank gik helt amok. Dels ville jeg gerne have undværet seks vagters liv på vores samvittighed, og dels øger det også chancen for at nogen vil bruge ressourcer på at fange os.

Men sket er sket, og lige nu er de eventuelle forfølgere blot et problem blandt mange. Både ydre og indre. Frank skal holdes rolig, ellers retter han sine våben mod os. Nikki og Khvahrerr må helst ikke pleje den tanke, at de kunne klare sig bedre på egen hånd. Johnny opfører sig som om han spillede en rolle i en billig B-film med en stuntman til at klare de farlige scener. Så er der Folker - Folker er så alien, at jeg ikke rigtig tror, jeg forstår, hvad han tænker, eller hvad der driver ham. Og udenfor venter frosten, stormen og de væsner der lever derude

Farvel Alcatraz er et Traveller scenario for seks spillere henlagt til udkanten af Det Tredje Imperium - både geografisk og kronologisk. Regelkendskab eller kendskab til Traveller universet er ikke nødvendigt.

Played at

Viking-Con 20 (2001)


Send corrections for this page