About Alexandria
Give a hand: To-do
Submit corrections

Search for a game
Tags
Alexandria in numbers

Locations
Calendar
Blog feeds
Awards
The Jost Game

Contact us
Privacy policy
Login:
Language icon Choose language:

dadeennbsv

Kosmonaut Crisis

(AKA: Kosmonauter i Krise, Kaos i kosmos)

Genre: Sci-Fi
Participants: 4 players

By

DesignerMorten Brøsted

Description

4 kosmonauter er på vej mod Neptun, i et skib der hele tiden er ved at bryde sammen. De kender ikke deres hemmelige direktiv, og kender ikke hinandens baggrund. De ved blot at de skal nå frem for Moder Rusland; helst før amerikanerne, europæerne og kineserne.

Men er kaptajnen den gode kommunist han giver sig ud for? Er databehandlingsofficeren i virkeligheden en robot? Er doktoren kun ude på at slå de andre ihjel, og er ingeniøren i virkeligheden en rar fyr der er lidt for interesseret i viden om de andre planeter?

Undervejs skal spillerne klare kriser der truer med at umuliggøre missionen, finde ud af om missionen kan klares, kommunikere med Kreml og holde kommunismens fane højt, og frem for alt finde frem til og afrette besætningsmedlemmer der går imod din egen personlige agenda. For alle vil nok frem til Neptun, men ikke alle på samme måde.

Kosmonauter i Krise vandt Byg et Brætspil i 2014.

FAKTA

Varighed inkl. regler: 1,5 timer

Spillere: 4

Sprog: Dansk

Kompleksitet: 3/5

Held eller Skill på en skala mellem Held (1) eller Skill-baseret (5): 3/5

Genre: Sci-fi, Stemningsspil

Mekanikker: Coop, Ressourcemanagement, Skjulte agendaer

Om designerne: Morten Brøsted er lærer på Østerskov Efterskole og har lavet spil siden han var 13. Til daglig laver han læringsspil.

Played at

Fastaval (2016)

Awards

Fastaval - Dia de los Fastos (2015)

Winner, Det Gyldne Æg

Fastaval (2016)

Winner, Bedste Innovation
Rejsen til Neptun er lang og farefyldt. Især når rumskibet er faldefærdigt, de medrejsende upålidelige og Kreml hvert øjeblik kan skifte mening om, hvad missionen egentlig går ud på. Heldigvis kan den kunstige intelligens, Babushka, hjælpe med de ting, vi ellers ikke kunne nå - og hun kunne aldrig finde på at gå amok, vel?

Spillet nomineres for sin originale historie, der undersøger, hvordan ‘Rumrejsen 2001’ ville have set ud, hvis den havde været skrevet af en russer i 1969. Desuden for ideen om en kunstig intelligens, der kan være til hjælp, indtil en (hårfin) grænse. Samt for sit semi-coop, hvor rollernes interessesfærer overlapper på kryds og tværs fremfor at være sort-hvide.

“Kreml har ringet. De siger det er min tur til at være kaptejn.”
Nominated, Bedste Brætspil
Fire kosmonauter er på vej mod Neptun i et skib, der ikke nåede igennem de sidste sikkerhedstests. Det skal nemlig gå stærkt, hvis de skal nå frem før kapitalisterne og de kinesiske konkurrenter. Screeningen af besætningen var også lidt forhastet, så der kan gemme sig både spioner, robotter og kapitalister ombord - hver med deres egen dagsorden. Kreml sender hele tiden nye informationer, og hvis kosmonauterne er uforsigtige, tager skibets kunstige intelligens over – og hun følger sin helt egen agenda, der ikke altid tager højde for kosmonauternes velbefindende.

Spillet nomineres for følelsen af, at hvert spil fortæller sin egen historie.

“I’m sorry, Vladimir, I can’t let you do that!”


Send corrections for this page