Om Alexandria
Giv en hånd
Indsend rettelser

Søg efter spil
Tags
Alexandria i tal

Steder
Kalender
Blog-feeds
Priser
Jost-spillet

Kontakt os
Privatlivspolitik
Log ind:
Language icon Vælg sprog:

dadeennbsv

Laaste Døre

Forside til Laaste Døre

(AKA: Closed Court)

System: Systemløst = stort set uden system
Genre: Drama, Intrige, Projekt R'lyeh
Deltagere: 1 GM, 6 spillere

Af

✏️Thomas Munkholt

Download

Zip Scenariet [dansk] (4 MB)
PDF Scenariet [engelsk] (4 MB)

Foromtale

I den gamle del af byen står en tung brunstensbygning og ligner et monument bygget på autoritet og disciplin. Det er mit Firma. Og dit.

Over den kolossale dør står skrevet noget på latin om loyalitet mod Staten - du kan det forhåbentligt udenad. Går man over de fedtede brosten og op ad den brede trappe mod døren og dens troskabsed, er det, som om den læner sig ud over én, og de klassiske relieffer over de blyindfattede ruder stirrer anklagende på én.

Tag i støbejernshåndtaget, tøv et øjeblik og følg det instinkt, der driver dig til at vende dig om - vidende med sikkerhed, at du bliver iagttaget - og se op mod Slottet. Men hvorfor så selvbevidst? Dårlig samvittighed? Har du ligefrem noget at skjule?

Bare rolig. Træd kun indenfor - i aften vil jeg høre din bekendelse. En høring i sandhedens og Statens tjeneste. Ingen er uden skyld. Træd ind, mød de andre, der venter. Mød din skæbne og lad roligt mig låse døren bag dig ...

Studie i bureakratiske systemer.

Thomas Munkholt Sørensen har igennem mange år studeret bureakrati, og hvordan mennesker overlever som mennesker i arbejdssituationer, hvor deres titel er vigtigere end deres navn.

Laaste Døre er bygget på den hypotetiske situation, at 6 personer er samlet i et departement, hvorfra der er forsvundet et vigtigt dokument. En skyldig skal findes, men er det vigtigt hvorvidt vedkommende nu også har gjort noget galt?

Gennem kursusdeltagernes indbyrdes diskussioner afsløres deres respektive holdninger til denne problematik.

(Foromtalet er forfattet af Krikkit Con)

In the old part of town stands a foreboding brownstone building, looking like a monument founded on autho- rity and discipline. This is my Department. And yours.
Above the enormous doors something is written in Latin about loyalty to the State – I am sure you know it by heart. You should. Crossing the wet cobbles and going up the wide stairs towards the doors and its oath of allegiance you get the sense that the building is leaning in on you, and the Classical reliefs above the leaded windows are fixing their accusing glare.

Grab the bronze handle, pause for a brief moment and indulge the instinct to look over your shoulder – knowing full well that you are being watched – and gaze up at the Palace. But why so self-aware? A guilty con- science, perhaps? Maybe even something to hide?

Worry not. Please, step inside. Tonight, I shall hear your confession. There shall be an inquiry in the ser- vice of truth and State. No one is without blame. Step inside, meet the others – they are waiting. Set aside your fears, come meet your destiny and let me lock these doors behind you …
Declaration of Contents

Setting: a Kafkaesque universe
System: hardly any system (a single Characteristic inspired by Storyteller)
Genre: drama
Format: locked room intrigue
No. of Characters: six + game master
Premiere (Danish): Fastaval 1994

Spillet på

Fastaval (1994)
Krikkit Con VI: Laksen vender tilbage (2000)
Fastaval (2006)
Viking-Con 34 (2015)

Priser

Fastaval (1994)

Vinder, Bedste Handouts
Nomineret, Publikumsprisen (Tredjeplads)

Nævnt i følgende artikler

Da glamour mødte night of the living dead Side 26 Fønix nr. 17 (Juni 1997) Fønix

Links



Indsend rettelser for denne side